נענע (2)

המשתתפים בקבוצה: קסניה קיסליובה, פולינה רוז'יצקי, ריטה ניקולייב, אורה חודורוב

האם הצמח נענע יכול לשפר את חיי האדם?

https://market.marmelada.co.il/photos/1125617.JPG

נענע

נענע הוא שיח רב שנתי ממשפחת השפתניים המצוי בכל הארץ מצפון לדרום. הנענע אוהבת הרבה מים ושמש ובטבע נמצאת ליד נחלים. הנענע פורחת בחודשי הקיץ והסתיו ועלי הנענע מפרישים לאוויר אתר שמרחיק מזיקים מעופפים רבים. הם משמשים לטיהור אוויר, הפקת שמן מנתול המשמש לתעשיית הממתקים והתמריקים, משחות שיניים וטיפול בכאבי בטן, כאבי ראש וכאבי מפרקים, חליטת תה ומאכל. במיתולוגיה היוונית נענע היה נחשב כעשב האירוח, אחד מהשימושים הידועים הראשונים של נענע באירופה היה כמרקחת חדרים. העשב היה פזור על הרצפה כדי לכסות את ריח האדמה הקשה. הדריכה על הנענע עזר להפיץ את ריחה דרך החדר.

 

תעודת זהות לנענע

  • שם מדעי: peppermint
  • שם עממי: נענע
  • משפחה: שפתניים
  • מין: נענע חריפה
  • בית גידול: חממה
  • צורת חיים: צומח רב שנתי
  • צורת ריבוי: רבייה וגטטיבית, על ידי שלוחות על-קרקעית ותת-קרקעית
  • עונת פריחה: יוני-אוקטובר
  • תפוצה בארץ ובעולם: הצמח נענע חריפה גדל בכל הארץ, מלבד הדרום הרחוק. הנענע מופצת בכל העולם
  • תיאור הפרח: פרח/ים סגולים קטנים,מסודרים בתפרחת חרוטית, לכל פרח כ-4 עלי כותרת מאוחים למחצה
  • מספר עלי כותרת: 4
  • עלי גביע: בנענע יש עלי גביע, בצבע מעט יותר בהיר משאר העלים, בצמחים שאנו גידלנו היו כ- 10 עלי גביע
  • צבע: ירוק
  • צורת העלה: בצורה של טיפת מים רחבה, רחב בבסיסו המחובר לגבעול ונהיה צר בצורה מעגלית(לא חדה) לקראת הקצה הצר
  • מספר אבקנים: כ-5
  • עמוד עלי: דק וארוך, בדר"כ מגיע עד 30 ס"מ
  • צורת הפרי: עגלגלה
  • דרך האבקה: דרך האבקנים, האבקה מתפשטת ע"י הרוח
  • מאפייני זרעים: אין,כיוון שזהו צמח עקר ללא זרעים
  • דרך הפצת זרעים:  אין דרך הפצת זרעים, נענע חריפה זה צמח עקר, משמע הוא מתרבה מייחורים ושלוחות

 

היסטוריית גילוי הצמח

נענע גדלה ונמצאה באירופה ואמריקה הצפונית.

 

רפואה עממית ופולקלור – סיפור שסביב הצמח

רפואה עממית ופולקלור: מלבד השימוש הנעשה בצמח כתבלין לתה, הוא משמש עצמי מרפא חשוב ברפואה העממית של ישראל ושל הערבים בארץ. יעיל לדלקת עיניים חריפות, לשיעור חזק, לכאבי בטן, לנפיחות בגוף, לבחירות והקאות, לטולעים בבטן, להפקת ריח מהפה, לכאבי ראש, לחולשה ולעייפות כרונית: כמו-כן, הוא יעיל להורדת חום אצל התינוקות.

 

מידה גנני

  • סוג הקרקע: יבש
  • כמות המים: השקעה מרובה, בינונית או מועטה
  • טמפרטורה: חמים עם אפקט משני קריר
  • עוצמת אור: שמש מלאה
  • מוליכות קרקע והמים: יבש

שימוש מומלץ: תה, או נגד מחלות (כגון: כאבי בטן, נפיחות הגוף, דלקת עיניים חריפות, שיעול חזק וכדומה…)

 

המבנה כימי של חומרים כימיים פעילים בצמח אשר מקנים לו תכונות מיוחדות

ישנו חומר בנענע חריפה(מנטה) בשם מנטול. מנטול מקנה לנענע הרבה מתכונותיה הייחודיות לריפוי, והינו חומר כימי פעיל בצמח זה.  המבנה הכימי של המנטול:

נוסחה כימית: C₁₀H₂₀O

צפיפות: 0.89 גרם/ סמ"ק

מסיסות: נמוכה

ויטמנים: ויטמין E, B1, B2, B3, כולין

ויטמינים אלו, של ויטמין B קומפלקס, עוזרים הרבה בתפקידים המיוחדים שיש לנענע. הנה המבנה החלקי של ויטמינים אלו , עם צירוף של תפקידם שמשתקף ביכולות הרפואיות שיש בנענע:

  1.  ויטמין B1 (הקרוי:תיאמין)- מסייע בחילוף החומרים של חלבונים ופחמימות ובפעילות של מערכת העיכול והעצבים- ממנו יש לנענע יכולת לעזור לכאבי בטן ולעזור לעיכול מזון, להרגיע עצבים באיברים פנימיים(כגון קיבה).
  2.  ויטמין B2 (הקרוי:ריבופלאבין) – מסייע בגדילה ומונע מחסור בדם, חשוב לעיכול סדיר, לבריאות העור והשיער לפעילות תקינה של העיניים. ויטמין זה מסייע לנענע לשכך כאב באזורים מסוימים.
  3.  ויטמין B3 (הקרוי:ניאצין/חומצה ניקוטינית) – חילוף חומרים של סוכרים וחלבונים. חיוני לעצבים, לנשימה, לעיכול תקין ויצירת אנרגיה; מחזק את הזיכרון ומונע כאבי ראש ונדודי שינה. ויטמין זה, גם הוא, מסייע לנענע לעזור בעיכול ובעצבים, ומסייע לאפקט ההרגעה שמספקת הנענע.

 

צורות שימוש בצמח – תמצית/חליטה/טיפות:

צורת שימוש הצמח: חליטה: 6-12 גרם ביום תמצית נוזלית: בריכוז 1:3, 45% אלכוהול 3-6 מ"ל ביום

 

מתכונים לשימוש בצמח לצורך ריפוי

מתכון מס' 1

טיפול בכאבים בכפות הרגליים וכאבי ראש חומרים

הכנה לתמיסה: 10 טיפות נענע 10 טיפות לבנדר 1 גיגית מלאה במים פושרים השריית כפות הרגליים במשך 15-20 דקות הנענע מרגיעה ומאלחשת ואפשר להשתמש בה להרגעת כפות רגליים עייפות\לכאבים בכריות כף הרגל וכאבי ראש.ריח המנטה והלבנדר מפיג עייפות וכאבי ראש, והשמן עצמו יאלחש כאבים בכפות הרגליים וירגיע אותם.


מתכון מס' 2

כאבי אוזניים חומרים

3 טיפות שמן אתרי של נענע 1 כפית שמן זית ביצוע: טפטןף לתוך האוזן הפנימית הנענע תאלחש את כאבי האוזן וביחד עם השמן תחליק במורד באוזן ותנעים את מעברה בחלל האוזן.


מתכון מס' 3

טחורים חיצוניים חומרים

עלי נענע טריים שמן זית ביצוע: לכתוש עלים טרים, לערבב בשמן זית ולמרוח על הטחורים. התכונה הנתונה לנענע של אלחוש והרגעה מקומית בעזרת קירור והרגעה, עוזרת מאוד במקרים של טחורים חיצוניים, כי ניתן למרוח את הנענע בתור משחה ולקרר ולאלחש את פי הטבעת.


 

הדרך הקונוונציאונלית לריפוי המחלה

  1. הדרך הקונבנציונלית לפתור צינון, זה ללכת להיבדק אצל רופא משפחה- משם ניתן מרשם הכולל לפעמים בקבוק הכולל נוזל מלוח נוגד בקטריות, עם פיה מוארכת אשר שמים בנחיר ומשפריצים, ולעיתים ניתן במרשם תרופות כגון סירופ או טבליות נגד צינון(כאבי גרון ונזלת).
  2.  טיפול בכפות רגליים כואבות וכאבי ראש. הדרך הקונבנציונלית לפתירת בעיות גופניות אלו הם תרופות הניטלים בדרכ דרך טבליות שבולעים (בשביל הראש), ומשחה לאלחוש כאב/הרגעה מקומית /הרגעת העור (בשביל כפות הרגליים).
  3.  מתכון לכאבי אוזניים. הדרך הקונבנציונלית לפתירת כאבי אוזניים, היא ללכת להיבדק אצל רופא אוזניים, אשר לעיתים יתן מרשם לטיפות אוזניים וטבליות לבליעה להפחתת כאב.
  4.  מתכון לכאבי שיניים. הדרך הקונבנציונלית לפתירת כאבי שיניים, היא טבליות לבליעה להפחתת כאב , ולאחר מכן ללכת לבדיקה אצל רופא שיניים, אשר לרב ימליץ לצחצח שיניים יותר ביסודיות, יתן מרשם למשחה מרגיעה לחניכיים(תלוי במקרה כמובן) ובמקרה הצורך יבצע תהליך רפואי (כגון טיפול שורש, או עקירת שן).
  5.  מתכון לטחורים חיצוניים. הדרך הקונבנציונלית לפתירת טחורים חיצוניים, זה קבלת טבליות בליעה להפחתת כאב, ומשחה. *חשוב מאוד לציין כי כל הטבליות והמשחות שציינו בשאלה 10 הן לרב תרופות לא טבעיו

 

האם ריפוי באמצעות הצמח שחקרת עליו יכול להמר תרופות שניתנות על ידי רופאים לטיפול במחלות?

נענע כנגד תרופות קונבנציונליות טיעונים בעד נענע:

1. כן, כיוון שנענע באה מן הטבע, היא זמינה ברב המקומות שאדם יכול להיות בהם, לא כמו תרופות שהרפואה הקונבנציונלית פיתחה, אשר לא נמצאים תמיד בהישג יד- ועולים כסף שלעיתים לאנשים יכול שלא להיות.

2. בגלל שנענע היא תרופה טבעית,אין לה תופעות לוואי(אלא אם כן מדובר על אישה מניקה), לא כמו תרופות קונבנציונליות אשר יכולות להיות לא מפותחות עד הסוף/להיות מפותחות בצורה שגויה/ עוזרות מאוד בטיפול המחלה שהם נוצרו לטפל בה, אך יוצרות בעיות אחרות בגוף האדם, פוגעים במערכות שלא קשורות לטיפול היעד שלהם ועלולים להסב סבל לגופם של בני האדם.

 

טיעונים נגד נענע:

1.  לנענע יש השפעה איטית, בעוד תרופות קונבנציונליות מפותחות כך שהשפעתן היא מהירה, והיא מאלחשת את הכאב במהירות ומטפלת בבעיה מהר יותר מאשר נענע.

2. תרופות קונבנציונליות פותחו כך שיהיו יותר מועילות מן התרופות בטבע, חלק מהזמן. והתרופות הללו יכולות להיות יותר טובות מנענע חלק מהפעמים שמשתמשים בהן.

 

 

גידול נענע

פריחה שורשים מצב הצמח מספר עלים גובה הצמח

ימי בדיקה

אין אין הכל טוב 12

5

5.3
אין אין הכל טוב

11

5.5 12.3
אין יש הכל טוב 21 12 1.4
אין יש הכל טוב 21 12.5 7.4

הוספת תגובה

עליך להיות מחובר כדי להוסיף תגובה לעמוד