מעורבות חברתית ביוענה
אחת ממטרות החינוך היא: "לטפח מעורבות בחיי החברה הישראלית, נכונות לקבל תפקידים ולמלאם מתוך מסירות ואחריות, רצון לעזרה הדדית, תרומה לקהילה, התנדבות וחתירה לצדק חברתי במדינת ישראל".
התכנית מכוונת לסייע למערכת החינוך לטפח בוגר בעל תחושת ערך ומשמעות, בעל יכולת לניהול עצמי בשיקול דעת, בעל ערכים, המסוגל לתפקד כהלכה בסביבתו החברתית, המרגיש שייכות ואחריות לקהילה, לחברה ולמדינה והמוכן ליטול חלק בעיצובן ובבנייתן.
התכנית להתפתחות אישית ולמעורבות חברתית היא פיתוח של התכניות למחויבות אישית ולבגרות החברתית, והיא מבוססת על הגישה הפדגוגית של למידה מתוך שירות (service learning) המיושמת ברחבי העולם מראשית שנות השמונים של המאה שעברה. הגישה מקדמת תהליך של למידה משמעותית שכולל שלושה מרכיבים: שירות קהילתי משמעותי, תהליכים מובנים של עיבוד ההתנסות ושל רפלקציה עליה ולימוד עיוני. התכנית מיועדת להוביל תהליכים של למידה משמעותית, להעצים את הלומד ולקדם מעורבות חברתית ואזרחית.
מבנה התוכנית
במסגרת התוכנית ללמידה משמעותית הוחלט על התנסות מעשית של תלמידנו, ההשתתפות בהתנסות לאורך התיכון מהווה תנאי לקבלת תעודת הבגרות. ההתנסות המעשית מחולקת בין שני רכיבים:
- התנסות מעשית פרטנית.
- התנסות מעשית קבוצתית.
ההתנסות הפרטנית הנה התנדבות של כל תלמיד ותלמידה בקהילה שלהם (בערי מגוריהם) והיא נתונה לבחירתם. כל תלמיד יתרום מזמנו לטובת התנדבות בקהילה.
ההתנסות הקבוצתית הנה התנדבות במסגרת כיתתית אשר תיערך במסגרת בית הספר ובה ישתתפו הילדים בפרויקטים לטובת קידום ושיפור סביבתם בכפר.
במסגרת המחויבות האישית בית הספר מעניק לתלמידנו מגוון רב של מסגרות התנדבות, להלן מספר דוגמאות למסגרות אלו:
- התנדבות במסגרת פנימיות יום ופרויקט 'הזנק'- שיעורים פרטיים ועזרה בשיעורי בית עבור תלמידי חטיבת הביניים.
- התנדבות במסגרת פעילות המשק- במשק שלושה ענפים מרכזיים בו יכולים התלמידים להשתלב: משק חי (תפעול שוטף של פינת החי ודיר העיזים), חממות (גידול ירקות אורגניים החל מהשתילה ועד לקטיף עצמו), גינון ונוי (תחזוק ושיפור נוף בית הספר והצמחייה שבו).
- התנדבות במסגרת צוות ביטחון- מורכב מתלמידים משכבה י' שעוברים הכשרה בנושאים הנוגעים לבטיחות וביטחון בזמן תרגילים ובזמן חירום אמת. התלמידים לומדים על אירועים העלולים להתרחש בבית הספר, כיצד ניתן למנוע אותם וכיצד לתפעל אותם במקרה הצורך. התלמידים מתנסים בסימולציות ותרגילים ואחראים על הסברה בכיתות לאורכה של השנה. בצוות תפקידים מגוונים: סורקים, סדרנים, נושאי אלונקות, כיבוי ומגישי עזרה ראשונה.
- התנדבות במסגרת חינוך חברתי- עזרה שוטפת לצוות החינוך החברתי באירועים חברתיים בבית הספר: ימי גיבוש, חגים, טקסים, ימי 'כיף' וכו'
- התנדבות במסגרת ספריית בית הספר- סיוע בתפעול שוטף של הספרייה, מענה בפרויקט השאלת ספרים של בית הספר, עזרה באירועים המתרחשים במבנה הספרייה ועוד.
- התנדבות במסגרת אולפן בית הספר- נתינת מענה חברתי ולמידת השפה העברית עבור עולים חדשים הלומדים שפה באולפן בית הספר.
במסגרת הפרויקט הקבוצתי ישנה הלימה בין המגמה אליה משתייך התלמיד לבין הפרויקט:
- תלמידי מגמת חשמל הבוגרים חונכים את התלמידים הצעירים במגמה, בנוסף הם אחראים לשמור על סדר וארגון בסדנאות חשמל בהן עוברים התלמידים שיעורים מעשיים.
- תלמידי מגמות חקלאות עורכים פרויקטים שונים בתחום הלמידה שלהם: הקמת 'שלולית חורף' על שלל הצמחים הגדלים בה והחיות אשר גרות בה, פרויקט גינון ברחבי בית הספר ועוד.
- תלמידי מגמות עיצוב עורכים פרויקטים לשיפור חזות בית הספר, כולל עזרה שוטפת בהכנת תפאורות לטקסים ואירועים.
- תלמידי מגמות טכ"מ מסייעים בטיפול שוטף של מעבדות מחשבים, טיפול ותיקון בעיות.
בנוסף, בהתאם לרצון התוכנית לחבר את תלמידי שכבת יב למדינת ישראל, במסגרת לימודי האזרחות מבצעים התלמידים פרויקט הערכה חלופית הנועד ליצור חיבור בין הרקע התיאורטי אותו לומד התלמיד בכיתה, לבין העולם החיצון- אליו הוא נכנס כאדם וכאזרח בעוד זמן קצר, בסיומו של בית הספר. הפרויקט נועד ללמד את התלמידים לאתר ולנסות לפתור בעיה אזרחית, עכשווית ואותנטית, מטרידה ומציקה. התלמידים מחולקים לצוותים של 4-5 תלמידים וכל קבוצה מאתרת בעיה אזרחית הדורשת פתרון- אי הימצאותה של חניית נכים בבית הספר, חוסר במתקני נייר בשירותי בית הספר, תיקון של מרצפות שבורות בשכונת מגורים ועוד.
התלמידים נדרשים למעורבות חברתית, הם יוצאים לשטח, אוספים נתונים, והכל במטרה לייצר מציאות נוחה יותר.
לראייה, בעקבות פעילותה של אחת מהקבוצות אשר פעלו בשנה שעברה, התווספה לחניה בבית הספר יוענה גם חניית נכים!
מקצוע האזרחות יוצר חיבור בין הדור הצעיר- תלמיד בבית הספר, לבין המציאות הפוליטית והחברתית במדינה בה הוא חי. המקצוע יוצר מעורבות פוליטית בחיי המדינה, יוצר אזרח פעיל, ביקורתי המודע לבעיות האזרחיות במדינה ובעולם, וחשוב מכל- אזרח הפועל לתקן בעיות ועוולות אלו.
פרוייקט קבוצתי בשכבה של חנה ממן – כיתה י'4 מאמצת את כיתת נעל"ה וחוגגת איתם את חגי ישראל לאורך השנה:
פרוייקט קבוצתי בשכבה של חנה ממן – כיתה י'1 עובדת בשיתוף עם פרויקט החתולים בבית הספר תחת הדרכתה של לימור וייס הגננית:
פרוייקט קבוצתי בשכבה של לימור היקרי – כיתות י'2 וי'5 הכינו יום זיכרון והנצחה לזכר חללי חיל החימוש: